Tuto dámu není třeba dalekosáhle představovat. Podnikatelka, která miluje start-upy, a to hlavně ty netechnologické. Měla jsem tu čest ji pro vás vyzpovídat. Snad mi dáte za pravdu, že to stálo za to 😉
Co byl stěžejní okamžik Vaší kariéry/profesního života, bez kterého byste dnes nebyla tam, kde jste?
Byla to trochu moje drzost, když jsem na pohovoru v americké advokátní kanceláři tvrdila, že umím faxovat a ovládám Wordperfect. Fax jsem před tím viděla několikrát zdálky a o Wordperfectu jsem vůbec netušila (rok 1990), že existuje. Ale přes noc jsem si všechno zjistila, šla tam znovu a přijali mě. A tam jsem potkala svou budoucí obchodní partnerku, americkou právničku. Setkání s ní bylo pro mě přelomové, dala mi šanci učit se za pochodu a věřila, že to dám.
Co nejšílenějšího jste kdy ve Vašem byznysu provedla?
(Pozn. red.: Margareta Křížová je partnerkou společnosti CEAG, která poskytuje právní a obchodní poradenství pro firmy a začínající podnikatele a zajišťuje hladký průběh prodeje firem).
No, šílené věci dělám průběžně, někdy menší, někdy větší, ale například jsem řekla děsně nadutému podnikateli do očí, že je arogantní, i když jsem věděla, že tím ztrácím jeho byznys, ale za ten pocit štěstí a jeho šokovaný pohled to stálo. Ale jinak to jsou spíš šílenosti typu, mám nápad, nečekám a jdu do toho. Takhle jsem kdysi rozjela byznys s dekorativními polštáři, měla jsem na skladě asi 170 polštářů, 12 jsem jich prodala, 22 rozdala kamarádům a do dnes máme u nás doma polštáře, kam se podíváš. Ale za tu zkušenost to stálo, „prostě to zkusit“.
Na loňském TEDexu v Praze jste zmínila, že se ráda učíte nové věci. Jaká je aktuálně poslední věc v byznysu, kterou jste se naučila / kterou Vás život naučil?
Trochu bych tu otázku upravila. Snažím se naučit, jak se natočit na video. Není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Zkuste to a s hrůzou zjistíte, že to vlastně nelze publikovat. Alespoň moje pokusy ne. Zkusila jsem iPad, iPhone, GoPro kameru a nic. Ale za tu legraci to stálo, a teď jsem se obrátila na odborníky. Ale moje heslo je: co neumím, to se naučím. A pak mě taky nikoliv život, ale knížka Čtyři dohody naučila, že mám dělat všechno jak nejlépe dovedu, takže přeloženo, když chci něco dokázat, musím pro to udělat maximum a ne se vymlouvat, že to nejde.
Je mi velmi sympatické, když říkáte, že každý byznys přece nemusí být globální nebo z IT oboru. V jakých oborech vidíte podnikatelské příležitosti do budoucna?
Na názory, že jiný než globální byznys není byznysem, jsem alergická. Mám kadeřnictví nebo cukrárnu na náměstí, takže podnikám. Budu rozjíždět stejné kadeřnictví nebo cukrárnu v New Yorku nebo Brazílii? Asi těžko. Každý ať si podniká tak, jak mu to vyhovuje a není nutné nad tím ohrnovat nos. Podnikat se dá v lecčems, vidím nové věci každý den, které by mě nikdy nenapadly – keramické vypínače a zásuvky, barevné pánské ponožky doručované do schránky, léčba pijavicemi, výroba bot, pekárna, ti všichni už podnikají, prostě rozjeli to, co umí a viděli, že je o to zájem a klidně bez globálních vizí.
Založila jste Byznys klub s Margaretou Křížovou. Co se v něm aktuálně děje? Pozvete do něj naše čtenáře?
Tak to je otázka na tělo. Byznysklub si žije svým životem na Facebooku a konají se v něm občasné akce. Není to nic pravidelného, ale ta komunita více než tisícovky lidí na FB, kde sdílíme, informujeme a občas si děláme srandu, je fajn. Mám s Byznysklubem nějaké plány, ale čas je trochu můj nepřítel, nebo že by to byla jen výmluva?
Určitě Vás oslovuje spousta mladých nadějných podnikatelů a představuje Vám své nápady na byznys. V čem podle Vás nejvíce start-upisti chybují, když prezentují své myšlenky?
Je to kombinace neujasněnosti myšlenky, naivity, megalomanství a někdy přílišné skromnosti. U řady prezentací jsem nepochopila ani po deseti minutách, o čem nápad je. Je fajn vyložit historii celé rodiny nebo odvětví, ve kterém chcete podnikat, ale bohužel v byznyse platí: rychle, jasně a stručně. Takže CO budu prodávat, KOMU, PROČ si to někdo koupí a JAK na tom vydělám (tedy za kolik to budu prodávat). No a někdy přijde někdo a řekne, mám nápad, bude to stát 50 milionů a už vidím, jaká to bude krása. „Jo, a kde seženete těch 50 milionů?“ ptám se rýpavě. No to už se nějak udělá. Tak takhle to bohužel nefunguje.
Kromě těch v prezentaci, jaké jiné zásadní chyby u start-upů vídáte?
Jsem optimista, tak se nerada pitvám v chybách, ale vadí mi současná honba za investory. Jako by bylo pravidlem: mám nápad, chci začít podnikat, tak si seženu investora. Pravdou je, že investora sežene možná tak 1 %. Investoři neinvestují do nápadů a neradi investují malé částky. Je to krutá pravda, ale tak to prostě je. Takže nezbývá nic jiného, než začít v malém a za své peníze, případně peníze, které půjčí rodina a kamarádi.
Máte aktuálně jaké start-upy pod křídly jako mentorka? Znáte nějaké konkrétní start-upy, od kterých by se ostatní mohli učit? – dejte prosím tip, kde se inspirovat.
S pár start-upy spolupracujeme v CEAG, ale ctím soukromí klientů. Nicméně znám několik start-upů, před kterými smekám, a líbí se mi, co dělají. Tak třeba Fairy Tailors, Anapur, Young Real Art, Gravelli nebo Makronky Malý princ, Pod 7 kilo atd. Stačí se podívat na Podnikání od A do ZET na rádiu ZET. Jsou tam rozhovory s těmi, kteří mě inspirují a baví mě si s nimi povídat.
Jaká je podle Vás nejdůležitější vlastnost pro byznys? Jaký Váš rys z Vás dělá dobrou podnikatelku?
Nejdůležitější je se nepos…! Nad tuto vlastnost není. Člověk je v situacích, kdy potká blbce, podvodníka, nesympatického klienta, ztratí byznys, nedaří se, a v tu chvíli je důležité to nevzdat. Můžete klidně brečet, nadávat, rozebírat všechno horem a dolem, ale pak se musíte zvednout, oprášit kolena a jít dál. Zažila jsem to mnohokrát, kdy mi opravdu nebylo do zpěvu, ale prostě tak to je.
V jednom rozhovoru jste uvedla, že si nemyslíte, že jsou ženy chudinky a mají to v byznysu těžší, než muži. Nemusí to mít nutně těžší, ale jiné to určitě je. Co podle Vás mluví ve prospěch žen ve start-upech? Pojďme teď trochu namotivovat ženskou část našeho čtenářstva 😉
Tímhle tvrzením jsem si trochu naběhla na vidle a už jsem to párkrát dostala takzvaně sežrat. Ale co si tady namlouváme, žena se většinou stará o rodinu, i kdyby neměla děti, čeká se, že koupí chleba, něco uvaří a zajistí čisté prádlo atd. Pokud má děti, očekává se, že se postará o taky o ně. Předstírat, že to tak není, je blbost. No a každá z nás si musí rozmyslet, jestli do toho chce nebo nechce jít. Je to možnost volby. Budu pracovat nebo podnikat a budu mít děti, bude to prostě fičák. Na druhou stranu, představa, že pouze domácnost, kde je vše srovnáno do pravého úhlu a denně je na stole večeře o třech chodech je velmi mylná. Někdy je chleba s máslem, někdy nemáte přišité úplně všechny knoflíky, ale pokud je vám doma spolu dobře, je všechno jak má být.
Jak bojovat se strachem, který každý nový začátek – včetně toho byznysového – provází? Určitě jste v životě musela udělat mnoho kroků do neznáma. Co pomáhá proti nejistotě Vám?
Já se přiznám, že nemám radu na to, jak bojovat se strachem. Strach je prostě součást života. Bojím se často a někdy opravdu hodně. Ale jestli se bojím nebo ne, je úplně jedno, protože strach bohužel nikam neodejde. Jediné co je špatně, když to člověk vzdá dopředu, protože se bojí. Ze zkušenosti vím, že když jsem se bála úplně nejvíc, většinou to dobře dopadlo, a když jsem machrovala, dostala jsem na frak.
Oborníci se často rozcházejí v názorech na to, jak moc na začátku podnikání plánovat – jedni radí jít okamžitě do akce, i za cenu, že má byznys plán jen mlhavé obrysy, jiní zase doporučují promyslet vše do posledního detailu a až potom konat. Na jakou stranu se přikláníte Vy?
Jak už jsem říkala dříve, jsem člověk impulzivní, když chci něco udělat, chci to udělat hned a teď. Žádné velké plánování. Nevím, jestli je to správné, ale znám lidi, co plánují už roky a pořád nic. To by mě zabilo.
Co by podle Vás nemělo chybět v byznys plánu?
CO, KOMU, PROČ A ZA KOLIK BUDU PRODÁVAT. Nic víc nic míň. Vždycky mě zaskočí složité tabulky a sofistikované finanční modely, ale když se pak člověk zeptá: „a kdo je Váš zákazník“ a „jak jste vytvořil cenu“, nedozví se nic.
[tg_divider style=“faded“]
O čem jsme si s Margaretou povídali dál?
Dozvíte se v zářijovém čísle Starting UP.
[tg_button href=“https://issuu.com/startingup/docs/startingup_1_3.rocnik_2016_free_ver“ color=“orange“ bg_color=““ text_color=““]Prolistovat číslo[/tg_button]
[tg_divider style=“faded“]
Nejnovější komentáře