Vyberte stránku

„Začínáte podnikat nebo nad podnikáním teprve uvažujete? V tom případě máte jedinečnou možnost dokázat něco, co nezvládá většina podnikatelů, a to je výběr dobré značky a její ochrana. Že na to v záplavě ostatních povinností nemáte čas?“, zní dotaz z úst Jindry Šulcové, která se specializuje na ochranu značek. „ Chápu, ale riskujete, že chyby, které teď naděláte, už nepůjdou smazat.“, je její odpověď. Začněte chránit svou pilně budovanou značku hned teď.

Ochrana značky

Když se zeptáte ostřílených podnikatelů, kteří ve svém oboru něco dokázali, jakých chyb se dopustili na poli ochrany značky, velice často řeknou, že největší chybou je, že ochranu značky vůbec neřeší do doby, než se dostanou do problémů.

A to je velká pravda. Problémy, které přijdou, vyplynou buď ze samotného výběru značky (mohou vyústit až ve faktickou likvidaci značky) nebo z toho, že propásnete čas, kdy jste ještě schopni zaregistrovat si svoji značku jako ochrannou známku.

 

Popisná označení – zlo první kategorie

Takže pěkně postupně od výběru značky – fenoménem dnešní doby jsou popisná označení. Podle toho, jaké značky se mi dnes a denně dostávají na stůl, mám pocit, že si dnes každý myslí, že pokud jeho značka nepopisuje jeho podnikání, je to špatně a nemůže to fungovat.

Omyl přátelé, jestliže se teď bavíme o právní stránce namingu, věřte, že vyberete-li svoji značku jakkoli jinak, bude to dobře. Výběrem značky totiž vybíráte i její právní postavení, neboli odpověď na otázku, jestli spory, které kvůli ní budete muset vést, vyhrajete nebo prohrajete.  S popisnými označeními vám můžu slíbit, že nevyhrajete.

Že vás nenapadá, jak takové popisné označení vlastně vypadá? Stačí se rozhlédnout kolem sebe, příkladů je všude dost. Nebudu ukazovat na konkrétní značku, protože by to nebylo fér, když trh je jich plný, takže si pojďme ukázat imaginární příklad… Představme si, že vyrábíte nebo prodáváte kosmetiku, popisná označení k tomuto druhu podnikání budou vypadat třeba takto: „přírodní kosmetika“, „šetrná kosmetika“, „léčebná kosmetika“, „bio kosmetika“,  „kosmetika-levne.cz“, „kosmetická péče“,  „pěstící kosmetika“, „Kosmetika pro vás“, „Vaše kosmetická jednička“, „kosmetika eshop“, „kosmetika levně“, „dekorativní péče“, „Vaše jednička na poli kosmetiky“, „komplexní péče v oboru léčebné kosmetiky“ a jakákoli další, která jen popisují vlastnosti výrobků a služeb, které poskytujete.  Možná vás napadne, že když tyto a podobné pojmy přeložíte do angličtiny, němčiny nebo krásně znějící francouzštiny, problém tím vyřešíte. Tak ne, úřady posuzují význam slov i ve frekventovaných cizích jazycích a popisnost představuje jasnou stopku pro přihlášku ochranné známky ve slovní variantě.

Na téma výběru značky mluvím při svých vystoupeních hodně často a stejně často slýchám, že jen straším a že přece nebude tak zle. Dámy a pánové, bude, a ještě hůř. S tím, jak kulminuje výběr značek směrem k popisným označením, musí dříve nebo později přijít vlna soudních sporů, která definitivně potvrdí, že tudy cesta nevede.

Když totiž jako svoji značku zvolíte popisné označení, musíte počítat s tím, že ho pro popis vlastností svých výrobků a služeb bude moct užívat v podstatě kdokoli. Čtete dobře, kdokoli. Ze zákona totiž vlastník ochranné známky nemůže ostatním bránit, aby užívali označení chráněné jeho ochrannou známku pro popis jakýchkoli vlastností svých výrobků a služeb. A tak v případě, že pro svoji značku vyberete popis zboží, nemůžete nikomu bránit, aby stejně popisoval i svoje výrobky. Když si jako svoji značku vyberete např. spojení „kosmetika levně“ pravděpodobně v návaznosti na držení stejnojmenné domény (www.kosmetika-levne.cz), ze zákona nebudete mít šanci ostatním bránit v užívání stejného sousloví za účelem popisu vlastností jejich služeb (prodej levné kosmetiky).

V praxi to pak znamená, že jen co se vám a vaší značce začne dařit, vyrojí se PPC kampaně a SEO založené na vaší značce, takže až značku kosmetika-levně budou hledat vaši zákazníci v některém z vyhledavačů, nejprve jim budou nabídnuty PPC kampaně vašich konkurentů, pak stránky optimalizované na vaši značku a teprve pak vy a vaše prezentace. Že se vám to nebude líbit, asi není nutné rozebírat. Ale že proti tomu nebudete moct nic udělat, zřejmě pořád ještě ano.

 

Dobře vybraná značka – a co dál?

Až budete svoji značku vybírat příště, věřte, že ať ji vyberete jakkoli jinak než popisně, bude to z pohledu práva pravděpodobně dobře. Jasně, že při výběru značky můžete nasekat spoustu jiných bot, ale tahle co do frekvence výskytu jednoznačně vede.

A co dál? I s dobře vybranou značkou můžete později zaplakat, jestli ji včas nezaregistrujete jako ochrannou známku. Zkušení profíci vědí, že na tento krok není nikdy příliš brzy a já vám řeknu proč: to, co jde zapsat dnes, nemusí jít zapsat za měsíc. Čím déle budete čekat, tím pravděpodobněji svůj boj s časem, který máte vyměřený na registraci ochranné známky, prohrajete. Jestli vám mohu poradit, nečekejte.

Možná vás teď napadne, že o právní ochraně značky vlastně nic nevíte a v podstatě ani nechcete vědět, tak proč si komplikovat život. Běžná reakce na takovýto článek vypadá asi tak, že si ho přečtete, možná se trochu vyděsíte, napadne vás, že by bylo dobré se o tom minimálně dozvědět něco víc, ale nával pracovních povinností vám dá rychle zapomenout. Vzpomenete si pravděpodobně až ve chvíli, kdy přijde předžalobní upomínka, nebo naopak zjistíte, že si někdo užívá volnou jízdu na výsledcích vaší práce.

 

Ochraňte hodnotu svého podnikání

Jestli si tuhle jízdu po boku svého právního zástupce nechcete dopřát, dejte si registraci ochranné známky na check list. Řeknu vám proč:

V první řadě proto, že tím chráníte hodnotu svého podnikání. Jestli totiž síla vaší práce nespočívá v nových technologiích, bude jí pravděpodobně právě značka, která ve vašich zákaznících asociuje pozitivní představy o výrobcích a službách jí označených, a tato značka může představovat až 90 % hodnoty vašeho podnikání. Takhle důležitá složka podnikání si svoji ochranu zaslouží, nemyslíte?

 

[tg_divider style=“faded“]

Co dál můžete udělat pro ochranu své značky?
Dozvíte se v listopadovém čísle Starting UP.

[tg_button href=“https://issuu.com/startingup/docs/startingup_3_3.rocnik_11_2016_free_“ color=“orange“ bg_color=““ text_color=““]Prolistovat číslo[/tg_button]

[tg_divider style=“faded“]