Vyberte stránku

Pár, co si vzal do hlavy, že vám zpříjemní posezení na zahrádkách, když zábne od nohou. To je Milan Hnátek a Ece Ergüney. Vymysleli a dali do kupy vyhřívaný stůl. Jak se jim daří s touto doslova „žhavou“ novinkou prosadit mezi českými restauratéry? Přečtěte si.

Kde se vzal nápad na vyhřívané stoly do restaurací?

Nápad se zrodil během jedné chladné a deštivé noci na začátku roku 2013 v tureckém Istanbulu, když jsme společně večeřeli v restauraci nedaleko Galatské věže s mojí tureckou partnerkou Ece Ergüney. Nejdříve se to zdálo být jako bláznivý nápad, ale velmi rychle jsme se pro naši myšlenku nadchli a začali jsme se o téma více zajímat. Vznikl z toho business plán a nakonec jsme v polovině června roku 2013 společně založili firmu Galavito s.r.o. Cesta k našemu vlastnímu výrobku samozřejmě nebyla přímočará, ale jelikož jsme se soustředili na náš cíl, nakonec se nám podařilo nápad zrealizovat.

V jaké fázi je projekt Galavito nyní? Už prodáváte nebo zatím stále vyvíjíte?

Na jaře 2015 jsme dokončili vývoj našeho prvního modelu Resto, vyhřívaného stolku Galavito Heating Table. Náš výrobek byl otestován Elektrotechnickým zkušebním ústavem a získali jsem všechny potřebné certifikáty a mohli jsme jej uvést na trh.

Jsme velice hrdí na to, že naším prvním zákazníkem, který si na jaře naše stolky koupil, je restaurace U Zlaté studně, která patří mezi nejlepší české restaurace. Z jejich terasy je krásný výhled na Prahu. Na podzim jsme získali další zákazníky, například klub AXM na Vinohradech. První hlavní sezona byla pro nás od září 2015 do května 2016 a naše vyhřívané stolky dnes najdete v Uherském Hradišti v restauraci Beef & Beer, v Karlových Varech v restauraci Cafe Azyl a Pizzerii Petr nebo v Praze na Staroměstském náměstí na terase v hotelu U Prince a restauraci Bílý koníček přímo naproti orloji.

Vývoj našeho výrobku samozřejmě pořád pokračuje a výrobek neustále vylepšujeme dle individuálních potřeb našich zákazníků. Naši velkou výhodou je flexibilita, vlastní R&D (pozn. red.: Research & Development – výzkum a vývoj) a také to, že jsme osobně v přímém kontaktu se zákazníky. Také umíme kovové části stolku upravit dle přání a potřeb zákazníka a nalakovat je například v různých barvách nebo na ně vypálit laserem logo restaurace nebo hotelu.

Poskytujeme prvotřídní servis, pomáháme našim zákazníkům s instalací našeho výrobku a také s celkovým návrhem venkovního posezení. Zajišťujeme si také vlastní prodejní a poprodejní servis a služby. Aktuálně také dokončujeme vývoj vyššího modelu Bistro, u kterého budou hosté restaurací spíše stát nebo sedět na barových židlích a budou se u našich stolků hřát od nohou.

Jak náročný byl vývoj vašeho produktu? Do kolika slepých uliček jste se během vývoje dostali? Jak dlouho trval?

Vyvíjet vlastní produkt jsme začali úplně od nuly a bez praktických zkušeností. Vše jsme se učili za pochodu a někdy i metodou pokus omyl. Z chyb jsme se však museli rychle poučit a hledat jinou cestu. S vývojem prvního produktu jsme začali na podzim roku 2013 a jeho uvedení na trh na jaře 2015, předcházel složitý vývoj, testování a certifikace.

O našich slepých uličkách vývoje a složitých situací, které jsme museli v začátcích podnikání a vývoje řešit, Ece například mluvila během FuckUp Night na konci května 2016. Koncept se nám moc líbil a konečně po nablýskaných start-upových soutěžích jsme se mohli „pochlubit“ také tím, co se nám nepodařilo. K tomu, abychom uvedli na trh hotový výrobek, jsme museli předtím vyrobit 4 prototypy, které nesplnily naše očekávání. Nakonec jsme však našli recept na to, jak vyrobit kvalitní výrobek, se kterým jsme spokojeni my i naši zákazníci.

Cesta k hotovému výrobku byla klikatá, ale stále jsme šli správným směrem. Zaměřili jsme se na náročnou top klientelu, která ocení vysokou kvalitu našeho výrobku, bezpečnost, ruční práci a atraktivní design. To se nám vyplatilo a touto cestou chceme jít.

Stolek_Galavito

Na jakém principu vyhřívaný stolek Galavito Heating Table funguje?

Naše elektrické venkovní topení je umístěno přímo ve stolové podnoži (noze) a lze jej snadno namontovat pod libovolnou stolovou desku. Díky tomu efektivně zahřívá osoby sedící u stolu. Zdroj tepla funguje na principu infračerveného záření, které zahřívá pouze osoby a ne vzduch, takže může být topení použito ve venkovním prostředí.

Jelikož je náš výrobek napájen elektřinou, je možné jen použít i v uzavřených prostorech. Galavito Heating Table hřeje téměř okamžitě 360° dokola v místech, kde je potřeba, tedy od nohou a příjemně tak zahřeje celé tělo. Nás vyhřívaný stolek je také při svém provozu až 10 x úspornější než plynové zářiče, které vypouštějí škodlivé zplodiny, a jako zdroj tepla jsou velice neefektivní, takže se pořizovací náklady na vyhřívaný stolek zaplatí již po měsíci pravidelného používání. Provoz našeho vyhřívaného stolku stojí 3 – 5 Kč/hod dle tarifu elektřiny a restaurace mají spočítáno, že pokud si u nich dá host minimálně kávu, náklady se jim hravě vrátí a vydělají více peněz, jelikož hosté budou u našich stolků déle sedět.

Vyrábět vyhřívané stoly určitě není to samé, co vyrábět marmelády. Jaké certifikace jste museli získat, abyste mohli prodávat v rámci EU trhu?

Jak jsem již říkal, náš výrobek byl otestován Elektrotechnickým zkušebním ústavem. Ve zkušebně mu „dali pěkně zabrat“ a vůbec jej nešetřili. Říkají tomu nejnepříznivější podmínky, my tomu říkáme crash testy. Jelikož náš výrobek nezapadá do žádné kategorie, vybrali vždy to „nejnáročnější“ ze všech kategorií. Takže náš výrobek například testovali jako topení do skleníků, napájecí kabel musel naopak vydržet námahu jako kabel na stavbě a přežít tak přejetí nákladním automobilem. Náš stolek také sprchovali, nechali 48 hodin v 98 % vlhkosti a všelijak testovali. Těší nás, že zkušební vzorek, který jsme jim dali na testování, obstál a je nadále funkční. V kanceláři jej někdy používáme. Získali jsme certifikaci na stupeň krytí IP44, což znamená, že je náš stolek chráněn proti stříkající vodě ve všech úhlech. Také máme CE a tím můžeme výrobek vyvážet do celé Evropské unie.

Při výrobě našeho výrobku Galavito Heating Table používáme pouze certifikované bezpečné materiály a komponenty. Za každý vyrobený výrobek platíme recyklační poplatek a při balení našich výrobků nepoužíváme plastové fólie, ale celá krabice je vyrobena z kartonu, který se dá snadno recyklovat. Jelikož je výrobek z kovu, dá se po skončení jeho životnosti dát do šrotu a nezbude po něm tak skoro žádný odpad.

Snažíme se používat české součástky, kovové díly jsou dle našeho návrhu vyráběny v České republice a samotná ruční montáž probíhá v našich prostorách v Praze. Naší prioritou bylo od začátku vytvořit kvalitní produkt, který bude bezpečný a bude přinášet lidem potěšení a radost z venkovního stolování.

Prošli jste podnikatelským inkubátorem InovaJET. V čem vám to pomohlo?

V podnikatelském inkubátoru jsme byli od ledna 2014, v březnu 2014 jsme po měsících příprav začali s reálným vývojem a během ledna 2015 jsme testovali první fyzické prototypy našich stolků. Po celou tu dobu nám InovaJET hodně pomáhal. Poskytl nám kancelář a zázemí, ale nepřínosnější pro nás bylo motivující podnikatelské prostředí, kde nám a našemu záměru lidé věřili a podporovali naší snahu. Lidé z InovaJET byli vlastně jedni z prvních, kdo nám věřil, že můžeme náš podnikatelský nápad realizovat a uvést výrobek na trh. Díky podpoře InovaJET jsme se také zapojili do programu CzechEkoSystem, kde jsme s naším mentorem pracovali na našem projektu Galavito Heating Table. Mohli jsme s ním konzultovat naše kroky a záměry, ale konečné rozhodnutí a riziko bylo vždy na nás.

A co financování? Vývoj a marketing inovativního produktu určitě musel spolknout spoustu peněz – máte nějakého investora nebo čerpáte z nějakých půjček? Jak se dá vůbec tak velký projekt ufinancovat?

Vývoj a výroba fyzického produktu je velice finančně náročná. Do začátku našeho podnikání jsme vložili všechny naše úspory a nějaké peníze nám také půjčili rodiče. Od začátku jsme si řekli, že chceme fungovat bez investora a udržet firmu jen v „rodinných rukou“. Proto také máme druhý projekt ČeskoTurecko.cz, který nám pomáhá vykrýt sezónní výkyvy v prodeji vyhřívaných stolků. Sice jsme již nějaké nabídky od investorů měli, ale chceme se co nejvíce rozvinout organicky, bez nějakého skokového zvětšení díky penězům od investora.

Co dělá ČeskoTurecko.cz?

Jako ČeskoTurecko.cz poskytujeme poradenské služby a pomáháme českým firmám vyvážet jejich výrobky do Turecka. Zpracováváme průzkumy trhu, pro české firmy hledáme turecké distributory nebo prověřené dodavatele a obchodní partnery. Naší největší výhodou je výborná znalost českého a tureckého obchodního prostředí, rozumíme potřebám českých firem a hledáme pro ně obchodní příležitosti v Turecku.

Také jsme vytvořili největší česko-tureckou komunitu, podporujeme kulturní a společenské akce. Takže kromě profesionálních služeb pro firmy jako je Preciosa, Siemens, SMT Praha, také organizujeme například neziskové filmové večery a různá česko-turecká setkání.

Těší nás, že přestože projekty Galavito Heating Table a ČeskoTurecko.cz jsou velmi rozdílné, podařilo se nám oba projekty úspěšně rozjet a v obou projektech patříme mezi špičku. Galavito Heating Table je první a jediný výrobek svého druhu vyrobený v České republice. ČeskoTurecko.cz dnes tvoří také největší česko-tureckou komunitu. Naší stránku Česko Turecko / Çek Türk na Facebooku sleduje okolo 1400 fanoušků a náš český a turecký web má asi 6000 návštěv měsíčně.

Zpět k Galavito. Jak náročné je vysvětlovat českým restauratérům přínos něčeho, co doposud neznali?

Ano, v současné době se zaměřujeme hlavně na B2B zákazníky (restaurace, kavárny a hotely). Jsme v kontaktu s manažery a majiteli restaurací a zde je velmi důležitý osobní kontakt a dlouhodobá komunikace před realizací zakázky. Je nutné porozumět specifickým potřebám každého podniku, které jsou dané typem restaurace nebo kavárny nebo místem, ve kterém se nachází.

Prvotní kontakt navazujeme většinou emailem nebo telefonicky a v případě zájmu se domluvíme na osobní schůzce, kde produkt představujeme a hovoříme o možnostech spolupráce. Také se prezentujeme na výstavách a veletrzích (FOR GASTRO & HOTEL, AMPER, Vědecký jarmark), kde získáme první kontakt a potenciální zákazník se zde s naším vyhřívaným stolkem může osobně seznámit. Již se nám také ozvalo několik lidí, kteří naše stolky viděli u našich zákazníků a také je chtějí pro svůj podnik.

Jak správně tušíte, musíme v úvodu manažerům a majitelům vysvětlovat výhody našeho vyhřívaného stolku. Vyvinuli jsme produkt, který mění způsob, jakým lidé tráví svůj čas venku. Také naším elegantním řešením nahrazujeme nevzhledné plynové zářiče a lampy, které jsou neefektivní a na zahrádkách zabírají místo, ale restauratéři je používají, jelikož zatím neznají jinou alternativu.

Marketing je opravdu hodně o komunikaci a praktické zkušenosti s naším výrobkem. Proto také našim potencionálním zákazníkům nabízíme možnost si náš výrobek zdarma vyzkoušet. Jakmile si uvědomí nejen ekonomické výhody našeho vyhřívaného stolku (10 x levnější provoz než plynové zářiče), který hřeje přesně tam, kde je potřeba, tedy od nohou, většinou si naše stolky objednají.

Děláme něco podobného, jako kdysi Henry Ford. Kdyby se tenkrát zeptal svých potenciálních zákazníků, co chtějí. Asi by mu řekli, že rychlejší koně. U nás je to podobné. Musíme zákazníkům ukázat, že plynové zářiče jsou přežitek a že existuje jiná elegantní varianta v podobě našeho vyhřívaného stolku.

[tg_divider style=“faded“]

O čem jsme si s Milanem a Ece povídali dál?
Dozvíte se v zářijovém čísle Starting UP.

[tg_button href=“https://issuu.com/startingup/docs/startingup_1_3.rocnik_2016_free_ver“ color=“orange“ bg_color=““ text_color=““]Prolistovat číslo[/tg_button]

[tg_divider style=“faded“]